Vedoucí: |
Marie Vaculínová, DiS.
|
Podpora samostatného bydlení je jednou z terénních služeb sociální péče, která napomáhá zabránit sociálnímu vyloučení. Jejím cílem je umožnit lidem s mentálním postižením žít běžným způsobem života jako jejich vrstevníci. Vychází se přitom z myšlenky, že potřeby člověka s mentálním handicapem lze nejlépe naplnit v jeho přirozeném prostředí. Město Ostrava realizovalo tento projekt, umožňující žít postiženým lidem relativně samostatný život, jako jedno z prvních měst v České republice již v květnu 1994.
Čtyřlístek - centrum pro osoby se zdravotním postižením Ostrava, příspěvková organizace
IČ 70631808, Hladnovská 751/119, Ostrava-Muglinov, PSČ 712 00
Služba sociální péče - Podpora samostatného bydlení
Sociální služba je poskytována v domácnosti klientů, v kanceláři služby Podpora samostatného bydlení v ulici Hladnovská 757/119a, a dále pak pouze na území města Ostravy (pochůzky, vyřizování na úřadech, doprovody k lékaři, do kulturních zařízení apod.).
Posláním terénní sociální služby Podpora samostatného bydlení v Ostravě-Muglinově je podporovat lidi s mentálním postižením ve využívání vlastních schopností a dovedností k osobní realizaci a vedení plnohodnotného života srovnatelného s životem jejich vrstevníků. Snažíme se o to, aby uživatel zvládal samostatný život a zůstal v běžném prostředí dle svých možností co nejdéle.
Služba je určena lidem od 18 let, kteří:
Aktuálně má služba 16 klientů, přičemž poskytnutí požadované sociální služby se odvíjí od aktuálních personálních možností poskytovatele. Okamžitá kapacita činí 2 uživatele. Služba je poskytována podle individuálně určených potřeb a dohody s uživatelem v jeho domácnosti, popř. i na území města Ostravy.
Pomoc při zajištění chodu domácnosti
Základní činnosti a jejich realizace:
a) pomoc při zajištění chodu domácnosti
pomáháme uživatelům:
b) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
c) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
d) sociálně terapeutické činnosti
e) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Jednotlivé základní činnosti jsou zajišťovány sociálním pracovníkem (vedoucí služby) a pracovníkem v sociálních službách.
V případě zájmu o poskytování sociální služby se zájemce může obrátit na vedoucí služby, která si s ním vždy sjedná osobní schůzku zpravidla v kanceláři služby na ulici Hladnovská 757/119a popř. v jeho domácnosti. Osobní schůzky se účastní vždy budoucí uživatel a dále jeho opatrovník (pokud jej má), popř. jiná blízká osoba. O průběhu osobního jednání je proveden písemný zápis. Vedoucí služby se zájemcem projednává jeho požadavky, očekávání a osobní cíle. Zjišťuje, jak má vypadat poskytovaná podpora a v jakých oblastech. Zájemce je seznámen s podmínkami služby a vnitřními pravidly, personálním zajištěním, způsobem poskytování. V případě, že nabízená služba odpovídá požadavkům zájemce a je volná kapacita, uzavírá se smlouva. Přednostně poskytneme službu zájemci, který je stávajícím uživatelem jiné služby poskytované organizací Čtyřlístek.
Sociální služba je poskytována na základě uzavřené písemné smlouvy mezi poskytovatelem a zájemcem o službu. Smlouva obsahuje ujednání o rozsahu poskytovaných služeb, místo a čas poskytování sociální služby, stanovenou úhradu za poskytované služby dle platného ceníku, podmínky ukončení poskytování sociálních služeb, dobu platnosti Smlouvy o poskytování sociální služby, ujednání o dodržování vnitřních pravidel poskytovatele a souhlas se zpracováváním a uchováváním osobních a citlivých údajů nezbytných pro poskytování sociální služby. Smlouva s novým uživatelem se uzavírá na tříměsíční dobu, po jejím uplynutí může být uzavřena smlouva na dobu neurčitou. Smlouva se může kdykoliv měnit formou písemného dodatku. Uživatel je seznámen se všemi pravidly poskytovatele, vztahujícími se k poskytované službě, již před uzavřením Smlouvy o poskytování sociální služby.
Každý uživatel si již při uzavírání mlouvy stanoví osobní cíl, jehož chce prostřednictvím sociální služby dosáhnout. Průběh poskytování sociální služby je s uživatelem individuálně plánován - je sestavován individuální plán, jehož plnění je pravidelně s uživatelem vyhodnocováno.
Stížnost na kvalitu nebo na způsob poskytování sociální služby má právo podat jak uživatel, tak jeho zástupce (např. opatrovník, člen rodiny, pracovník organizace, aj.). Lze zvolit jakoukoliv formu - stížnost směrovat buď pracovníkovi v sociálních službách, nebo vedoucímu služby Podpora samostatného bydlení, a to jak ústně, písemně, poštou nebo e-mailem, případně prostřednictvím schránky důvěry. Ta se vybírá pravidelně každý týden.
Stížnost je řešena ihned, nejdéle do 30 dnů od jejího podání dle vnitřních pravidel. Vedoucí služby stížnost eviduje v knize stížností pod jednacím číslem. Stížnost je prověřena v celém jejím rozsahu a podávající je seznámen s výsledkem jejího vyřízení, včetně přijatých opatření k odstranění nedostatků. Pokud je stížnost podána anonymně, je výsledek jejího vyřízení vyvěšen na nástěnce vedle kanceláře služby po dobu 30 dnů.
Jestliže uživatel není s vyřízením stížnosti spokojen, může se obrátit na ředitele organizace, Magistrát města Ostravy, Úřad práce ČR, Krajský úřad Moravskoslezského kraje, ombudsmana, Ministerstvo práce a sociálních věcí nebo organizace hájící lidská práva.
O zájemcích o službu a uživatelích našich sociálních služeb zpracováváme osobní údaje v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU( 2016/679 o ochraně fyzických osob. Více najdete na našich stránkách v sekci Ochrana osobních údajů zde: https://www.ctyrlistekostrava.cz/media/files/gdpr/informace-o-zpracovani-osobnich-udaju-zajemcu-o-socialni-sluzbu.pdf
a zde:
Zařízení je zapojeno do projektu Podpora služeb sociální prevence 2022+, spolufinancovaného Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky a realizovaného Moravskoslezským krajem.
Informace o cenách poskytovaných služeb najdete v sekci Jak se stát klientem - Orientační ceny poskytovaných služeb.